Sposoby napełniania korków pneumatycznych
Różnego rodzaju prace związane z kanalizacją wymagają często zastosowania różnych specjalistycznych urządzeń, które umożliwią ich prawidłowe wykonanie. Podczas tego typu prac bardzo często zachodzi potrzeba szczelnego zablokowania rur albo studzienek kanalizacyjnych, czy też innych przewodów i zbiorników z różnego rodzaju cieczami.
To bardzo istotne, ponieważ bez tego bardzo trudne byłoby wykonanie prac konserwacyjnych albo czynności naprawczych. Właśnie dla tego celu stworzono korki pneumatyczne, czyli niezastąpione narzędzie w tym temacie. Ale czym konkretnie są te urządzenia, do jakich zadań się je konkretnie wykorzystuje i jakie są sposoby napełniania korków pneumatycznych?
Korki pneumatyczne – czym są i jak działają?
Korki pneumatyczne mają bardzo ważne zastosowanie we wszelkiego typu naprawach czy remontach, a także przebudowach zbiorników i konstrukcji przenoszących różne płyny. Takie korki pneumatyczne mogą mieć formę korków przepływowych lub zatykających. Głównym zadaniem korków zatykających jest zabezpieczenie rur przed przedostawaniem się między innymi ścieków do instalacji. Znajdują one szczególne zastosowanie podczas uszczelniania rur ściekowych w trakcie przeprowadzania konserwacji lub ich naprawiania. Poza tym są one niezastąpione podczas czyszczenia rur oraz ich kontrolowania. Korki zatykające są także praktyczne, kiedy zachodzi konieczność zbadania szczelności różnego rodzaju rurociągów. Natomiast korki pneumatyczne przepływowe wykorzystywane są szczególnie podczas tworzenia odcinków objętościowych, rekonstrukcji uszkodzonych rur, a także podczas prób szczelności z zastosowaniem wody lub sprężonego powietrza. Tego typu korki pneumatyczne stosuje się także przy kontrolowanym upuszczaniu i spiętrzaniu wody.
Jak działają korki pneumatyczne? W dużym uproszczeniu, po wprowadzeniu korka do rury lub innego przewodu, w którym ma zostać zablokowany przepływ cieczy, korek taki zostaje napełniony powietrzem, dzięki czemu rozpręża się i szczelnie przylega do ścianek przewodu, blokując tym samym przepływ.
Korki pneumatyczne – budowa i zastosowany materiał
Pneumatyczne korki wytwarzane są ze specjalnego, wielowarstwowego materiału kauczukowego, który charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na działanie różnych czynników. Często są one dodatkowo wzmacniane stalowym albo kevlarowym kordem. Taka wielowarstwowa struktura pozwala na rozciągliwość średnicy samego korka nawet do 100%, a dodatkowo chroni przed tak zwaną rozszerzalnością liniową. Warto także zaznaczyć, że markowe korki pneumatyczne mogą być wykorzystywane w temperaturach z zakresu od -55 do 85 stopni Celsjusza. Do tego wszystkiego korki pneumatyczne wyposażone są także w przyłącza do napełniania oraz uchwyty do zamontowania specjalnej linki zabezpieczającej. Korki takie mają także często zamontowane połączenia z gwintem zewnętrznym, które umożliwiają zastosowanie różnych akcesoriów. Zaznaczyć trzeba także, że ciśnienie kontrolne jest 1,3 razy większe od ciśnienia roboczego.
Korki pneumatyczne – sposoby napełniania i użytkowania
Wiemy już, czym są i jak działają korki pneumatyczne. Pozostaje jeszcze jedno pytanie, czyli jak napełnia się takie korki i w jaki sposób je użytkować. Zacznijmy może najpierw od sposobów ich napełniania. Oczywiście napełnia się je powietrzem, ale w jaki sposób? Możliwości jest kilka. Korki pneumatyczne mogą być napełniane za pomocą butli ze sprężonym powietrzem 200 lub 300 bar, ale można użyć do tego również sprężonego powietrza ze stacjonarnej sieci. Korki takie można napełnić także przy użyciu urządzeń do napełniania powietrzem opon, kompresora budowlanego, a nawet pompki powietrznej — zarówno ręcznej jak i nożnej.
Jak poprawnie i bezpiecznie podłączyć korki pneumatyczne do systemu doprowadzającego powietrze:
Wszystkie narzędzia powinny być zweryfikowane wizualnie czy nie posiadają śladów uszkodzeń. Podłączyć zawór bezpieczeństwa do systemu sprężonego powietrza wraz z ustawieniem maksymalnego ciśnienia, jaki może dochodzić do korka w przedziale 1,5-2,5 bar (w zależności od rodzaju i wielkości korka pneumatycznego). Następnie połączyć wężami pneumatycznymi. Niezwykle ważne jest ustawienie ciśnienia dochodzącego do korka nie większego niż ciśnienie dopuszczalne. Każdy korek na płaszczu ma oznakowanie średnicy i maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia. Również ważne jest zamontowanie korka w czystej rurze bez ostrych krawędzi oraz zabezpieczenie korka przed niekontrolowanym przesunięciem pod wpływem parcia wody. Zwrócić szczególną uwagę na czystość zaworków przy korkach by nie doszło do jego zabrudzenia, co może doprowadzić do nieszczelności i spadku ciśnienia powietrza wewnątrz korka i do przecieków blokowanej rury. Poprawny montaż korka gwarantuje szczelność i długotrwałe blokowanie medium w rurze.